Norvēģijas kronas vērtības samazināšanās ir padarījusi šo slaveno dārgo Ziemeļvalsti par pieejamāku galamērķi tūristiem, palielinot tēriņus un sniedzot labumu vietējiem uzņēmumiem.
Pēdējos mēnešos, Norvēģijas kronai turpinot vājināties attiecībā pret lielāko daļu pasaules valūtu, Ziemeļvalstu tūrisms ir ievērojami pieaudzis.
Norvēģijas kronas un ASV dolāra kurss kopš gada sākuma jau ir samazinājies par aptuveni 6,50 %, un šī raksta sagatavošanas laikā tā vērtība bija 0,091 ASV dolārs. Līdzīgi Norvēģijas kronas un eiro kurss kopš janvāra sākuma ir samazinājies par aptuveni 5.45%, un šī raksta sagatavošanas laikā tā vērtība bija 0.084 eiro.
Tas ir veicinājis tūrisma uzplaukumu, īpaši no tādām valstīm kā Ķīna, kur Norvēģiju uzskata par tipiski dārgu valsti. Šie apmeklētāji tagad arī Norvēģijas luksusa apģērbu un aksesuāru veikalos, piemēram, Moncler un Høyer, tērē ievērojami vairāk nekā parasti.
Tādēļ Norvēģija kopā ar citām Skandināvijas valstīm, piemēram, Somiju, Dāniju un Zviedriju, ir pievērsušas lielāku uzmanību tam, kā labāk apkalpot Ķīnas tūristus, īstenojot kopīgas tūrisma iniciatīvas, nodrošinot labākus lidojumu savienojumus un plašākas maksājumu iespējas.
No otras puses, norvēģiešiem, kas ceļo un atpūšas ārzemēs, vājāka krona nozīmē augstākas cenas. Valūtas kursa kritums ir radījis problēmas arī vietējiem norvēģu mazumtirgotājiem, kuri pērk starptautiskos zīmolus, jo to iegāde ir kļuvusi daudz dārgāka.
Kāpēc tūrisms Norvēģijā pieaug?
Saskaņā ar Statista datiem tiek lēsts, ka 2024. gadā Norvēģijas ceļojumu un tūrisma tirgus ieņēmumi 2024. gadā sasniegs 4 682,0 miljonus ASV dolāru (4 291 miljonu eiro), un paredzams, ka no 2024. līdz 2029. gadam tā ikgadējais pieaugums būs 3,03 % gadā. Tādā gadījumā tirgus vērtība līdz 2029. gadam varētu sasniegt 5 436,0 miljonus ASV dolāru.
Papildus Ķīnai Norvēģijā pieaug arī apmeklētāju skaits no Vācijas, Amerikas Savienotajām Valstīm, Zviedrijas, Nīderlandes un Dānijas, un vasarā, no jūnija līdz augustam, tas ir īpaši aktīvs laiks. Šajā laikā ļoti populāras ir tādas aktivitātes kā braucieni ar kajakiem pa fjordiem, pārgājieni un kempingi.
Ziemā pastāvīgi ierodas tūristi, kas vēlas redzēt ziemeļblāzmu, lai gan temperatūra ir daudz augstāka. Šajā laikā pieaug arī citu aktivitāšu skaits, piemēram, slēpošana, un Norvēģijā pieaug arī piedzīvojumu tūrisms un neparastas pieredzes un aktivitātes, piemēram, ledāju izpēte.
Pašlaik vispopulārākais piedāvājums ir kompleksās brīvdienas, un strauji pieaug arī tiešsaistes pārdošanas apjomi. Arī Norvēģijas ieguldījumi ilgtspējīgā tūrismā ir atmaksājušies, jo dabas mīļotāji un videi draudzīgi tūristi arvien biežāk izvēlas tādas aktivitātes kā vaļu vērošana, polārlāču ekspedīcijas un putnu vērošana.
Krītoties kronas kursam, šīs parasti dārgās tūrisma un piedzīvojumu aktivitātes tagad ir pieejamas daudziem ceļotājiem, pat no valstīm ar zemākiem ienākumiem.
To veicina arī Norvēģijas valdības lielā uzmanība, kas pievērsta vides un kultūras mantojuma saglabāšanai.
Kāpēc Norvēģijas krona krītas?
Norvēģijas krona ir jutīga pret naftas un gāzes cenām, ņemot vērā to, cik lielā mērā Norvēģijas ekonomika ir atkarīga no šīs nozares. Tāpēc naftas nozares akciju cenu kritums, kā arī naftas rūpniecības sarukums valstī kopumā ir būtiski ietekmējis NOK kursu.
Turklāt Norvēģija nesen ieviesa stingrākus nodokļus, piemēram, augstāku īpašuma nodokli un paaugstinātu izceļošanas nodokli miljardieriem, kuri apsver iespēju pamest valsti. Valstī var tikt ieviests arī mantojuma nodoklis.
Tādējādi arvien vairāk investoru tiek atturēti no ieguldījumiem valstī, un vairāki turīgi norvēģi jau ir devušies uz izdevīgākām nodokļu jurisdikcijām, piemēram, Šveici. Tas ir veicinājis arī kronas vērtības kritumu.